Selasa, 26 Jun 2012

5 minit rest..

Assalamualaikum...




Lama tak update blog nie...
Actually,petang nie exam...(^_^)..mengantuk jugak..so, hilangkan kemengantukan kejap..


petang nie, BFMA-International Business- 80 objektif, 2 q stucture..
Harap boleh score yang TERBAIK.....





-cari kekuatan melalui DIA-

Isnin, 4 Jun 2012

Sahabat Baik Vs Kurang Baik?(2)

Bismillahirrahmanirrahim....

Astaghfirullahala'zim3x...


Bersyukur ke hadrat Allah atas nikmat yg diberikan..


Apabila memperkatakan tentang S>A>H>A>B>A>T.....




Wajah siapa yg anda bygkan? Bagaimana ciri- cirinya???-Mudah2an sahabat2 yg kita jumpa baik2 belaka...(^_^)...Kadang2, mungkin juga sahabat yang kita jumpa, tidak 'sekufu' dengan kita, namun, yakinlah ada hikmahnya Allah mempertemukan kita dengan dia.Mungkin, kita boleh belajar something dari dia...Sesungguhnya, setiap insan tidak maksum seperti Nabi Muhammad s.a.w..


           Post sebelum nie, adalah mengenai ciri2 sahabat baik Vs Sahabt Kurang Baik...Dah baca??Usah menoleh atau melihat orang di sebelah anda atau orang lain...Tapi lihatlah diri kita sendiri..Antara persoalan yang boleh ditanya,

      "Aku nie dah jadik sahabat yang baik ke?Adakah aku mengajak sahabatku kpd Allah atau tidak?"
"Aku nie hidup sendiri2 ker?"
"Adakah aku cari kawan hanya ketika susah dan tinggalkan bila senang??"

-harap jadik sahabat yg mcm di bawah nie....



Sapa nak jadi seorang sahabat seperti ini?


Wah, memang syahdu kalo dapat jadik sahabat macam nie...Bila pandang muka kita, teringat tilawah baca x habis lahi ka.....Barulah dikatakan bercinta sampai ke syurga(^_^)...Ayuh, sahabat..kita jadik sahabat yang TERBAIK...


Tegurlah dengan berhikmah sahabat kita, jika dia melakukan kesilapan. Mungkin juga dia melakukan kesalahan dalam keadaan tidak mengetahui ataupun terlupa(think positive)....Berani ker????mungkin malaikat yg mencatat pun duk menunggu bila kita nak pi tegur....Itulah manusia, benda yg baik malu/ segan nak buat....Bila nak ajak pi makan, pi main boling ka..pi sembang senang...Tapi bila nak buat baik(ajak pi msjd, nak tegur jgn keluar kerap dgn laki bila bilangan perempuan sket dari laki, no couple bla2................................................LAMBAT sekali..huhu..(muhasabah buat diriku)...

 Sebilangan manusia yang dinaungi Allah di bawah naungan-Nya pada hari kiamat iaitu hari yang tidak ada sebarang naungan padanya selain naungan Allah; di antaranya ialah dua orang yang berkasih sayang kerana Allah yang kedua-duanya berkumpul dan berpisah untuk mendapat keredaan Allah... ” (Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah) 




Berdoalah agar kita, roomate kita, sahabat2 dari tadika sampai ke akhir hayat kita dapat berkumpul semula di dalam syurga...Jgn lupa KELUARGA kita.....Jika kita renung semula sirah nabi, keluarga adalah antara tempat pertama bagi Rasulullah menyampaikan dakwahnya...Pesanan buat diri sendiri, jgn lupa ajak adik- beradik ke arah kebaikan(teringin nak buat usrah dlm family)....InsyaAllah, segala2nya tidak mustahil, bukan?




K, that's all.....Maap salah kurang duhai sahabatku..Moga berjaya dunia akhirat (^_^)GD luck exam jugak...


-Jom amalkan, sebelum tido maafkan semua kesalahan sahabat kita-




                                       

 
FIKIR-FIKIRKAN.......huhu



Jadilah sahabat yg bersahabat kerana Allah(^_^)
         




Adakah kita menjadi sahabat seperti ini??



                                 


            -JADILAH SAHABAT TERBAIK-

Sabtu, 2 Jun 2012

Sahabat Baik Vs Kurang Baik??(1)

sifat sahabat yang baik-


Ya Allah, jadikan persahabatan yang terjalin ini adalah kerana Allah
 dan membawa kami ke syurga..



 1.memiliki akhlak dan budi pekerti yang baik yang membawa maksud seorang yang disenangi,mempunyai akal yang baik,berbudi pekerti dan mematuhi perintah allah contohnya menjaga solat,rajin memberi nasihat dan sebagainya.sering juga mengajak kita melakukan kebaikan untuk diri dan masyarakat.berbicara dengan penuh kelembutan dan kesopanan.


 2.menutup keburukan dan kekurangan sahabat baik semasa kita ada ataupun tiada.tidak menceritakan keaiban orang lain kepada sahabatnya dan jika dia melihat sesuatu yang tidak baik tentang diri kita,dia akan menjaga aib tersebut.ini sesuai sebagaimana sabda baginda muhammad shalawatullahi wassalam yang bermaksud 


"sesiapa menutup keburukan saudaranya (aib)maka allah akan menutup keburukannya diakhirat (riwayat ibnu majah)...  juga dalam surah al hujurat ayat 12 , allah juga ada menukilkan sebagaimana firmannya 


"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani". (al hujurat ayat 12)


 3.memperbesarkan kebaikan yang dilakukan oleh sahabatnya yang memberi maksud sahabat kita sering menanyakan tentang kesusahan yang kita hadapi kerana ingin berkongsi kesusahan ,kesedihan dan kesenangan bersama ,menjadi penghibur waktu kita bersedih dan pelindung jika memerlukan.sanggup mengorbankan masa,harta dan tenaga untuk memenuhi hajat sahabatnya 


 4.menyebut kebaikan yang memberi maksud jika dia mendapat sesuatu kebaikan daripada kita,dia akan menghargai dan menyebut nyebut kebaikan itu.tidak pula dia berkecil hati jika kita tidak mampu membantunya


 5.mudah mengalah yang memberi maksud jika berlaku salah faham nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga hubungan persahabatan.mengorbankan perasaan sendiri demi menjaga hati sahabatnya 6.mendorong kita mencapai kejayaan didunia dan juga diakhirat.saling menasihati sahabatnya berkenaan hal hal dunia dan akhirat.bersedia untuk menerima nasihat dan menasihati. 







sahabat yang perlu kita jauhi


 1.mementingkan diri sendiri yang memberi maksud dia terlalu banyak meminta minta dan sedikit memberi.mementingkan diri sendiri dan kedekut dalam setiap perkara.keutamaannya ialah nafsu diri sendiri kerana tamak pada kemewahan dan harta dunia. 


 2.kaki pengampu yang memberi maksud setiap perkara yang kita lakukan dia akan bersetuju,tidak kira samaada perkara itu betul ataupun salah.apabila berhadapan ,dia akan memuji muji kita namun dibelakang kita,dia merendahkan rendahkan atau mengutuk kita dan mungkin mengkhianati kita.


 3.pemboros dan suka hiburan yang membawa maksud apabila seronoknya datang,dia menjadi kawan yang setia.dia senang menjadi sahabat jika kita suka berfoya foya,berkeliaran dan melepak pada bila bila masa serta suka ketempat tempat hiburan dan meminati hiburan yang melalaikan. 


 4.membuat kan kita semakin jauh daripada allah yang memberi maksud mengajak supaya meninggalkan solat contohnya ataupun mengajak kita kearah maksiat dan sebagainya 


 5.suka berbantah bantah ,jenis orang yang suka bertikam lidah dan ia merasakan satu kemenangan dalam berhujah dan langsung tidak mahu mengalah untuk menerima pandangan orang lain. maka oleh itu berhati hatilah pembaca pembaca sekalian dalam memilih sahabat kerana ia akan menjadi cermin keperibadian kita.berkawan lah dan bersahabat lah kerana allah untuk mencapai redanya .


Rasulullah saw pernah bersabda 


“... Sebilangan manusia yang dinaungi Allah di bawah naungan-Nya pada hari kiamat iaitu hari yang tidak ada sebarang naungan padanya selain naungan Allah; di antaranya ialah dua orang yang berkasih sayang kerana Allah yang kedua-duanya berkumpul dan berpisah untuk mendapat keredaan Allah... ” (Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah) dan...


 Hadith lain Rasulullah SAW berkata, Demi yang diriku ada di Tangan-Nya, tidaklah seorang hamba itu disebutkan beriman sehingga dia mencintai bagi saudaranya apa yang dia cintai bagi dirinya sendiri."(Diriwayatkan AL-bukhary dan Muslim)




Alhamdulillah