Khamis, 21 Januari 2010

TRIVIA(1)


DIAMIK DR BUKU SOLUSI.. JOM ASAH MINDA KITA..



1.Apakah masjid yg terbesar di dunia?


{MASJIDILHARAM,MAKKAH}


2.Apakah persamaan ke3-3 perkara ini?



  • senyuman

  • nafkah

  • solat sunat dhuha

{ANT BENTUK2 SEDEKAH}

3 .Apakah nama pusat perkembangan ilmu yg ditubuhkan oleh Khalifah al-Makmun di Baghdad?

{BAYT AL-HIKMAH}

4 .Siapakah tokoh islam yg terkenal dgn jolokan"Father of Algebra"?

{ABU JA'FAR MUHAMMAD BIN MUSA AL-KHAWARIZMI
(790-850 M)}

5 .Jumlah surah madaniyyah - Julmah surah makkiyah =....??

{86-28=58}
6 .Siapakah isteri Rasulullah s.a.w yg digelar "Ummul Masakin" yg bermaksud "ibunda org miskin" krn sifat penyayang dan murah hatinya terhadap golongan yg memerlukan?
{ZAINAB BT.KHUZAIMAH}

7 . 1 x 7 x 100 = 700

Apakah mksd tersirat di sblk pernyataan math ni?

{GANJARAN PAHALA SEDEKAH SBGAIMANA YG DIFIRMANKAN ALLAH DLM SURAH BAQARAH:261}

8 .Apakah ganjaran yg ditawarkan oleh kaum Quraisy kpd org yg berjaya menangkap Rasulullah s.a.w dan membawabaginda pulang ke Makkah sms bginda berhijrah ke Madinah?

{100 EKOR UNTA}
9 .Apakah gelaran yg diberikan kpd Qarun krn kemerduannya membaca kitab Taurat?
{AL-MUNAWWAR}
10.Apakah perang pertama yg tercetus dalam islam?

{PERANG BADAR}

TIP SEDEKAH TANPA WANG..(free of charge)


  • SEDEKAH DGN HATI
Niat yg ikhlas dlm apa jua pkerjaan yg dilakukan.Sabda Rasulullah s.a.w "seorg hamba yg dikurniakan allah ilmu dan niat yg tulus, ia berkata:'Seandainya aku memiliki harta, nescaya aku aku akn b'amal s'bgaimana yg dp'buat oleh si polan(golongan yg diberi harta dan ilmu)'.Dgn niatnya t'sebut,maka pahala ke2-2 hamba ini sama"
[riwayat al-tirmizi]
  • SEDEKAH DGN LISAN
1.berzikir-spt tasbih,tahmid,tahlil dan takbir.
Abu Dzar meriwayatkn bhw Rasulullah s.a.w b'sabda yg b'maksud: "Setiap tasbih adalah sedekah,setiap tahmid adalah sedekah,setiap tahlil juga adalah sedekah, dan setiap takbir adalah sedekah..."
[riwayat Muslim]
2.ucapan yg baik-Rasulullah s.a.w bersabda yg b'mksd:
" Perkataan yg baik adalah sedekah" [riwayat bukhari]

antara ucapan yg baik ialah:
# memberi salam
#mengajak manusia ke arah kebaikan dan menegah kemungkaran
#berlemah-lembut sewaktu bercakap dan tak mengguris hati org len.

  • SEDEKAH DGN PERBUATAN
>Senyuman
>solat
>puaas sunat
>membuang atau mgalihkan sesuatu yg mghalangi jln.
>membersihkan masjid dan jaga kebersihannya.
>menolong insan yg m'm'lukan dan m'damaikan antara 2 org
>mengajarkan ilmu
>menanam apa jua pokok/ tanaman
>menunjukkan jln kod org sesat = bantu org buta

dan lain2...

selamat beramal(buat diriku jua)...sesungguhnya kehidupan kita adalah suatu ibadah..

Selasa, 19 Januari 2010

Aurat wanita??!!?


Al-Ahzab:59

mksdnya:

"Wahai nabi, suruhlah isterimu, anak perempuanmu serta wanita2 yg beriman, agar melabuhkan pakainnya bagi menutup seluruh tubuhnya;yg demikian itu sesuai utk mereka dikenali, maka mereka tidak akn diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


berdasarkan ayat ini, Allah taala tlh m'm'rintahkan semua kaum wanita utk menutup auratnya;seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan.Realitinya,berapa ramaikah antara kita yg melaksanakn kewajipan ini dgn sebenar2nya..renungan buat saya sendiri dan juga rakan2..


Melalui pembacaan saya dalam sebuah buku 'Untukmu Wanita', karya Zaharuddin Abdul Rahman,telah myelitkan pelbagai kisah/cerita yg menarik perhatian saya utk dikongsi bersama.


beliau turut menceritakan pgalaman beliau yg menumpang kereta rakan sekerjanya utk bersolat jumaat di sebuah masjid..Tiba2, sms mereka bhenti di lampu trafik, suasana dlm kereta amat bising dgn bunyi,'ooii','mengancam','peh' dll..Alhamdulillah beliau x sempat melihat apa2 krn sdg membelek plbgai msj soalan hukum-hakam tertunda dlm hensetnya. Apabila beliau bertanya,'Kenapa?,dgn malu2 mereka myalahkan s'sama sndiri akibat 'gatal mata' melihat skirt2 pendek wanita kl, sama ada wanita melayu atau cina.


Menurut beliau, cuba bayangkan perasaan laki2 ini. Mereka yg dlm p'jlnan ke masjid ini sumenya sudah berumah tangga, tapi nafsu masih teransang apbila didedahkan kpd pemandangan spt itu.

Jahatkah mereka? Itulah cabaran terbesar lelaki wahai kaum wanita!KITA sbg WANITA, dan seluruh kecantikan yg dikurniakan Allah kpd kita adalah UJiaN.


Allah berfirman,Ali-imran:14.


Ertinya:Dihiaskan(dan dijadikan indah) kpd manusia:kesukaan kpd benda2 yg diingini nafsu, iaitu perempuan2 dan anak-pinak;harta benda yg byk b'pikul2,drp emas dan perak;kuda yg bertanda lagi b'tatih,& binatang2 ternak serta kebun2 tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah),di sisi allah ada tmpt kembali yg sebaik2nya(iaitu syurga.)



kawan2,jom kita sama2 saling berpesan2 dlm melaksanakan misi kita iaitu utk menutup aurat sempurna mungkin wlupun saya sendiri tidak bertudung labuh bulat..namun,sgala2nya adalah tidak mustahil..


  • "tidak ada balasan utk kebaikan selain kebaikan.

  • "Sesungguhnya, org2 yg rugi ialah org yg merugikan diri mereka sendiri dan keluarganya pd hari kiamat"-(asu-syura:45)-[ingatlah setiap aurat kita yg dilihat kaum adam yg bukan muhrim menambahkan dosa atas diri kita sendiri dan kaum adam...kasihkah kita terutamanya pd diri sndiri?]

insyaallah, moga usaha kita yg sedikit demi sedikit utk menunaikan perintah-Nya mendapat hidayah, berkat dan rahmat-Nya...amin...

p/s:wahai hawa,tambahkan ilmu di dada mgenai kita sendiri-dptkn utkmu wanita di pasaran,x rugi punya..sama2 m'baiki kelemahan diri.=)

JGN HAMPIRI ZINA (2)



  • Tidaklah. Sungguh berbincg pelajaran.

Baik sungguh awak b2.Takkanlah awak berdua tak ada perasaan apa2?Awak kurg sihat ker?Ingat, kita bukan malaikat, tak da nafsu.Kita manusia. Jangan menafikan fitrah manusia. Kita ada nafsu, ada keinginan. Itulah manusia.



  • Kami sama2 belajar, study group, saling m'beri smgt dan motivasi.

Tak adakah kaum sejenis yg boleh dijadikan rakan belajaq?habis dahkah kaum sejenis yg bleh m'berikan motivasi? Jgn hina kaum sejenis kita.Ingat,byk org yg cemerlg yg bljar dgn kaum sejenis.Lebih tenang perasaan,tak t'ganggu, dpt berkat dan rahmat plak.



  • xkan x da langsung ruang yg dibenarkan dlm islam utk b'cinta?adakah islam m'bunuh terus naluri cinta?

Naluri adalah sebahagian drp k'sempurnaan kejadian manusia.Naluri ingin m'miliki dan suka kalo dimiliki adalah fitrah.Kalo naluri tu x wujud pd diri s's'org x normal namanya.Islam bukan dtg m'bunuh naluri dan keinginan tu,tidak!islam x suruh bunuh naluri spt yg dibuat oleh para paderi/sami.Jgn nafikan naluri ni.Bkn salah & b'dosa kalo perasaan tu dtg tanpa diundang.Itu adalah fitrah.Cuma tundukkan naluri itu utk patuh pd perintah allah.Jadilah manusia yg sihat nalurinya.Jgn jadi malaikat!krn allah ciptakn kita sbg manusia.Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri/nafsu.



  • Tentu ada cinta secara islam

Cinta secara islam hanya satu,iaitu p'kahwinan.cinta b'laku stlh ijab qabul yakni cinta slps kahwin.Itulah cinta sakral dan qudus.Cinta yg b'maruah.Bkn cinta murahan.Inilah kemuliaan agama kita,islam.Apabila islam melarang sesuatu perkara,tentu ia gantikan dgn sesuatu yg lbh baik.Kalo ia melarang cinta antara women and men sbm kahwin, ia m'bawa "sesuatu" sbg yg lbh baik iaitu p'kahwinan.Sabda Rasulullah s.a.w:Tidak ada yg lebih patut bg 2 org yg saling mcintai kecuali nikah.(HR ibni Majah).Cinta adalah maruah manusia. Ia terlalu mulia.


LAGI2???Tunggu..



surah al-fatir,ayat 5-6..
"wahai manusia!Sungguh janji allah itu benar,maka jgnlah kehidupan dunia m'perdayakan kamu dan jgnlah (setan) yg pandai menipu,m'perdayakan kamu tntg allah.
Sungguh,setan itu musuh bgmu,maka p'lakuknlah ia sbg musuh,krn sesungguhnya setan itu hanya mengajak golongannya agar mereka menjadi penghuni neraka yg menyala-nyala."



moga ayat allah ini menusuk ke dlm jantung kita dan sesungguhnya hanya pada-Nya kita memohon perlindungan dari godaan syaitan..

Jumaat, 8 Januari 2010

assalamualaikum..

SALAM UKHWAH..

tujuan saya buat blog nie,skadar mgembalikan kisah2 renungan yg mungkin kita dah lupa dlm hidup seharian...dalam kita mgejar kejayaan di dunia,sama2lah jgak kita mengisi ruang kosong utk sudut2 rohani kita 'makan'...roh pun msti nak gemuk mcm fizikal kita,ye x?=)

apa2pun,harap kwn2 sudi mbaca dan mghayati kisah2 dalm blogku nie..ada pa2 ksilapan,sila bgtau utk saya btolkn..mga kita sentiasa di jalan yg lurus...

Khamis, 7 Januari 2010

JANGAN HAMPIRI ZINA...

  • KAMI X BERZINA!
Maaf,saya tidak menuduh awak berzina tetapi awak menghampiri zina.
  • KAMI HANYA BERBUAL,BERBINCANG,BERTANYA KHABAR,MINUM-MINUM...ADAKAH ITU MENGHAMPIRI ZINA?

Ya,perbuatan itu boleh menjerumus pelakunya ke lembah perzinaan.

  • KAMI DAPAT MENGAWAL PERASAAN DAN KAMI TIDAK BERNIAT KE ARAH ITU.
Hari ni ya.Besok mungkin kamu kecundang.Kamu dalam bahaya. Jgn b'main dgn bahaya. Iblis dan syaitan akan m'm'rangkap kamu. Sudah byk tipu daya iblis yg mgena sasaran. Iblis amat berpengalaman dan tipu dayanya amat halus. Ia telah menipu moyang kita yg pertama, Adam dan Hawa.Jgn pula terlupa. Siapalah kita jika dibandingkan dgn Adam dan Hawa?Iblis amat licik.Pengalamannya byk.Ia ada lebih 1001 cara. Ingat,pesanan Rasulullah :Jgnlah engkau bersendirian dgn seorg wanita kecuali ketiganya adalah syaitan(hadis riwaat Tabrani)
Syaitan akan menghembus perasaan berahi. Kita lemah utk menghadapi tipu daya iblis.
  • TIDAK SEMESTINYA SUME ORG BERCINTA MENJURUS KE ARAH PERZINAAN.ADA YG HANYA BERCINTA DLM TELEFON DAN HANTAR SMS SAJA.TAK PERNAH B'SUA MUKA PUN!
Betul. Itu adalah salah satu yg dimksudkan dgn mghampiri zina. Memg pd awalnya tak b;sua muka,tpi perasaan pasti b'gelora.Lambat launnya desakan nafsu dan perasaan serta hasutan iblis,akan mgheret kp suatu p'temuan. Pertemuan pertama takkan terhenti di siru shj. Percayalah,ia akn b'lanjutan dan b'terusan.Tidakkah itu akan mbwa kpd perzinaan akhirnya?
  • XKAN NK B'BUAL2PUN X BLEH?ITUPUN ZINA KER?

Zina pun ada bmcm2 jenis dan peringkatnya, ada zina btol,ada zina tgn iaitu b'pegang-pegangan, ada zina mata iaitu melihat kekasih dgn perasaan berahi. Melihat auratnya juga zina mata. Zina hati iaitu khayalan berahi dgn kekasih sptmana yg dnyatakn Rasulullah s.a.w:Kedua-dua tgn juga b'zinadan zinanya adalah mnyentuh.Kedua kaki juga b'zina dan zinanya adalah berjalan(menuju ke tmpt p'temuan).Mulut jga berzina dan zinanya adalah ciuman.(HR Muslim dan Abu Daud). Sebenarnya jln dan lorg menuju kpd p'zinaan amt byk. Jgn biarkan diri kita berada @ melalui mana2 jln atau lorong yg beh m'bawa kpd p'zinaan.

  • DUDUK B'DICCUSS PELAJARAN X LEH KER?BINCG PLJRN SJ!

Discuss tntg pljrn?btol ker? Jgn tipu.Allah tahu apa yg t'selit di dlm hati hamba2-Nya. KIta bljr nk k'berkatan. Klu cemerlg skalipun, klu x diberkati allah, kejayaan xkan m'bawa k'bahagiaan. Hidup x bahagia, akhirat lebih lagi lah.Jgn b'selindung di s'balik pljrn yg mulia. Jadi bljar hendaklah ikut batas dan ketentuan allah. Belajar akan jdik ibadat. Adakah b'discuss mcm nie akn dicatat oleh malaikat Raqib dan Atid?

  • SUNGGUH,NIE BINCANG PLJARAN SJA.NI STUDY GROUP.

Study group...??nmpk lain mcm saja,manja,senyum m'manjang,x mcm study...Takkan studi b'dua saja?Ke mana2pun b'-2..Kalo ye pun,carilah group study ramai sket. Kalo duduk b'dua-duaan mcm nie.....btol ke bincg psl pelajaran?? Jgn2 skejap saja bincg psl pelajaran,yg len tu...byk masa dihabiskan dgn fantasi cinta!

To be continued......(skadar renungan,bg yg pnah mbacanya peringatan buat kwn2 buat skian skalinya..slmt menuju ke redha allah..)

hindarkan maksiat...

DARI HADIS QUDSI:

bgaimana kamu masih bleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dpt bertahan dgn panasnya teriknya matahari-Ku.Tahukah kamu bahawa neraka jahanamku itu:



1.neraka jahanam itu mempunyai 7 tingkat
2.setiap tingkat mempunyai 70 daerah
3.setiap daerah mempunyai 70,000 kampung
4.setiap kampung mempunyai 70,000 rumah
5.setiap rumah mempunyai 70,000 bilik
6.setiap nilik mempunyai 70,000 kotak
7.setiap kotak mempunyai 70,000 pokok zarqum
8.di bawah setaippokok zarqum ada 70,000 ekor ular
9.di dlm mulut setiap ular yg pjgn 70 hasta mengandungi lautan racun yg hitam pekat.
10.juga dibawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai
11.srtiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat..


mudah-mudahan dapat menimbulkan keinsafan di hati kita...dan berusaha ke arah redha dan syurga-Nya..

Alhamdulillah