Sabtu, 1 Mac 2014

Hisab diri! Doing our KPI!


Alhamdulillah, lafaz kesyukuran dilafazkan kepada Allah subhanahu wataala yang Maha Kuasa atas tiap segala sesuatu, ke atas diri kita, yang takkan mampu lakukan sesuatu tanpa izin-Nya..
Malam ni, sedang mengambil mood muhasabah diri, sejauh mana masa dibazirkan masa selain-Nya, masa yang disia2kan, dan mengenangkan kelemahan diri dalam mengurus segala amanah yang Allah beri.

Sekadar berkongsi kata hati, dan mengajak sahabat2 semua untuk kita koreksi diri bersama-sama sejauh mana kita menjadikan segala apa yang kita perbuat sebagai ibadah atau apakah ia dilakukan semata - mata kerana Allah. Jika YA, Alhamdulillah, jika tidak sama- sama kita menyukuri nikmat kesedaran yang Allah berikan kepada kita, yakni dengan bertaubat kepada Allah, melakukan keazaman untuk menjadi hamba Allah yang terbaik.

Sahabat- sahabat sekalian, cuba kita fikirkan apa yang kita perbuat sekitar 2 minggu ni atau sebulan ini? Sejauh mana kita menjaga solat? menjaga percakapan? istiqamah solat di awal waktu?solat dhuha?mathurat?istighfar?----pesanan buat diriku sendiri...
_____________________________________________________________________

Alhamdulillah, aku terasa seronok berada di department Finance and Admin di tempat praktikal, dan cuba menjaga solat dhuha, solat wajib dengan sebaiknya, walau pernah dapat 'work' lambat, dan terlambat untukku solat Asar. Tersentap sendiri bila diuji. Jiwa terasa lapang selepas solat, dan alhamdulillah terasa semangat kembali semula untuk memulakan kerja. Namun, terasa juga keletihan itu bila balik ke rumah, membuatkan diriku terlena lebih jam dari biasa, walau bangun semula di awal pagi. Aku bersyukur Allah memberikan kukekuatan untuk bertahan especially, bila ada usrah, program2--drive pagi dari Jitra- UUM, petang tunggu akhwat gerak sekali ke tempat usrah di Alor Setar.. Terasa aura Allah memberi kekuatan itu, dan membuatkan kutersedar, kita memang mampu lakukan sesuatu dengan impak yang lebih baik, dengan adanya TEKAD, KESEUNGGUHAN, KEAZAMAN. insyaAllah, terus menghargai sisa2 masa yang Allah beri berada di rumah walau dalam 3,4 hari yang terpaksa tidur di UUM atau tempat lain jika ada program. Alhamdulillah, Allah berikan pegang hati ayah untuk benarkan aku involve dengan program. Namun, terasa juga aku kena hargai precious moment dengan ayah dan adik kat rumah; keluar bersama, kemas rumah dan lain- lain. Mudah-mudahan dakwah tidak menjadi fitnah.. InsyaAllah, biiznillah.

_____________________________________________________________________
Moga kita jumpa titik kelemahan dan titik kekuatan dalam diri kita untuk terus melangkah kerana Allah.




MUWASAFAT TARBIYAH
-contoh aim untuk dicapai,dari seorang teman.






“KERAHKAN POTENSI UNTUK UMMAH DAN BUAT YANG TERBAIK KERANA ALLAH, DAN SBG SAHAM AKHIRAT BUAT MAK & AYAH.REDHA ALLAH YG DIKEJAR, BUKAN SELAIN-NYA.FEEL IN LUV WITH DUNIA DAKWAH DAN TARBIYAH!”


Wallahualam, moga Allah redha..
Jom penuhi 10 muwasafat tarbiyah..InsyaAllah..buat aim dan KPI untuk diri kita!Ayuh lonjakkan potensi, insyaAllah.


2/3/2014
12:14 a.m

-Astaghfirullahala'zim-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Alhamdulillah