Pages

Selasa, 19 Januari 2010

Aurat wanita??!!?


Al-Ahzab:59

mksdnya:

"Wahai nabi, suruhlah isterimu, anak perempuanmu serta wanita2 yg beriman, agar melabuhkan pakainnya bagi menutup seluruh tubuhnya;yg demikian itu sesuai utk mereka dikenali, maka mereka tidak akn diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


berdasarkan ayat ini, Allah taala tlh m'm'rintahkan semua kaum wanita utk menutup auratnya;seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan.Realitinya,berapa ramaikah antara kita yg melaksanakn kewajipan ini dgn sebenar2nya..renungan buat saya sendiri dan juga rakan2..


Melalui pembacaan saya dalam sebuah buku 'Untukmu Wanita', karya Zaharuddin Abdul Rahman,telah myelitkan pelbagai kisah/cerita yg menarik perhatian saya utk dikongsi bersama.


beliau turut menceritakan pgalaman beliau yg menumpang kereta rakan sekerjanya utk bersolat jumaat di sebuah masjid..Tiba2, sms mereka bhenti di lampu trafik, suasana dlm kereta amat bising dgn bunyi,'ooii','mengancam','peh' dll..Alhamdulillah beliau x sempat melihat apa2 krn sdg membelek plbgai msj soalan hukum-hakam tertunda dlm hensetnya. Apabila beliau bertanya,'Kenapa?,dgn malu2 mereka myalahkan s'sama sndiri akibat 'gatal mata' melihat skirt2 pendek wanita kl, sama ada wanita melayu atau cina.


Menurut beliau, cuba bayangkan perasaan laki2 ini. Mereka yg dlm p'jlnan ke masjid ini sumenya sudah berumah tangga, tapi nafsu masih teransang apbila didedahkan kpd pemandangan spt itu.

Jahatkah mereka? Itulah cabaran terbesar lelaki wahai kaum wanita!KITA sbg WANITA, dan seluruh kecantikan yg dikurniakan Allah kpd kita adalah UJiaN.


Allah berfirman,Ali-imran:14.


Ertinya:Dihiaskan(dan dijadikan indah) kpd manusia:kesukaan kpd benda2 yg diingini nafsu, iaitu perempuan2 dan anak-pinak;harta benda yg byk b'pikul2,drp emas dan perak;kuda yg bertanda lagi b'tatih,& binatang2 ternak serta kebun2 tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah),di sisi allah ada tmpt kembali yg sebaik2nya(iaitu syurga.)



kawan2,jom kita sama2 saling berpesan2 dlm melaksanakan misi kita iaitu utk menutup aurat sempurna mungkin wlupun saya sendiri tidak bertudung labuh bulat..namun,sgala2nya adalah tidak mustahil..


  • "tidak ada balasan utk kebaikan selain kebaikan.

  • "Sesungguhnya, org2 yg rugi ialah org yg merugikan diri mereka sendiri dan keluarganya pd hari kiamat"-(asu-syura:45)-[ingatlah setiap aurat kita yg dilihat kaum adam yg bukan muhrim menambahkan dosa atas diri kita sendiri dan kaum adam...kasihkah kita terutamanya pd diri sndiri?]

insyaallah, moga usaha kita yg sedikit demi sedikit utk menunaikan perintah-Nya mendapat hidayah, berkat dan rahmat-Nya...amin...

p/s:wahai hawa,tambahkan ilmu di dada mgenai kita sendiri-dptkn utkmu wanita di pasaran,x rugi punya..sama2 m'baiki kelemahan diri.=)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Alhamdulillah