Jumaat, 23 April 2010

IKHLAS(3)



  • KHUSUSUL NAFS-kepentingan diri spt ingin popular, ingin disedari atau tidak kerana kurang menyuluh hati. Awal2 lagi nawaitu(niat) telah rosak spt m'buat rumah di atas lumpur.

  • Ada 3 jenis kerosakan yg berlaku pd 3 jenis kedudukan:1-awal, 2-pertghan, 3-akhir

  • Kerosakan awal cthnya berdakwah. Sblm m'beri ceramah, hati kecilnya berkata:

"Inilah masanya nk jadi popular"Aku akn jadi terkenal?" Dgn ceramah ini dptlah duit poket."

Ada juga yg berniat utk mghentam s's'org atau golongan t'tentu sblm berceramah, akibatnya rosaklah ikhlasnya ibarat org yg melukis di atas air.


  • Kerosakan pertghan pula cthnya niat utk berceramah sudah baik tetapi sesuatu berceramah, ada pendengar yg angguk-angguk atau ada yg menangis krn m'dgr ceramah yg m'beri kesan itu hingga hati kecil kita berkata:"Hebat juga aku hingga ada org yg boleh terima ceramah ini dan ada pula yg menangis."

  • Kerosakan akhir pula cthnya niat dan sewaktu ceramah tidak apa2 yg rosak, berjln dgn baik tetapi sewaktu balik dr berceramah ada kwn kwn yg dtg bersama di dlm kereta berkata:"Hebat betul ceramah ustzh/uztaz tadi hingga ada yg menangis."Waktu itu maka datanglah rasa ujub hingga lupa ia itu semua datang dari Allah jua. Sepatutnya ia merasa malu kerana ini semua bukan dari dirinya tetapi hakikatnya dari Allah. Org begitu ibarat membangunkan rumah tiba2 siap shj rumah itu terus runtuh.

  • Org ramai yg mendengar ceramah tersebut juga tidak berubah sebab hati sudah cacat. Mereka memuji kita, tetapi tidak berubah sbb dari rasa riak. Sifat taqwa sudah ternafi. Oleh itu buatlah kerja2 dgn penuh tawadhuk, takut dan cemas sama ada diterima amalan kita atau ditolak.

p/s:moga kisah2 selitan dari IKHLAS ini mampu kita adaptasi dalam hidup..moga2 segala2nya adalah krn Allah..perbaharui niat selalu>buat diriku juga=)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Alhamdulillah