Ahad, 15 Mei 2011

Wanita Hari Ini


Bagaimana dengan imanmu hari ini? Semoga Allah senantiasa melimpahkan nur iman ke dalam kalbumu.Sesungguhnya Allah telah menciptakanmu dengan sifat-sifat yang sempurna.Tiada cacat celanya.Dikau dikurniakan dengan sifat lemah lembut,kasih sayang,sifat keibuan,sensitif dan sifat malu. Itulah anugerah Allah SWT kepadamu sebenarnya.
    Islam sangat menitikberatkan kaum hawa. Dijaga supaya maruah mu tidak tergadai dan ciri-ciri kewanitaan mu terpelihara.Firman Allah SWT yang brmaksud:

"Wahai Nabi,katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, 'Hendaklah mereka menghulurkan jilbabnya keseluruh tubuh mereka'. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang." (Al-Ahzab:59)

"Katakanlah kepada wanita yang beriman : "Hendaklah mereka menahan pendangannya ,dan memelihara kemaluannya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya ,kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya ,dan jangan lah menampakkan perhiasannya,kecuali kepada suami mereka ,atau ayah merka, atau ayah suami mereka..." (An-Nuur: 31)

    Begitulah Allah telah memfardhukan hijab untuk memelihara kaum wanita dan mengawasi kesucian mereka dari pandangan-pandangan yang tidak sihat, dan jiwa-jiwa yang sakit. Juga bertujuan untuk membezakan mereka dengan perempuan kafir yang suka bertabarruj. "Tabarruj itu apa ye?"....Barang kali itulah yang terdetik di hati kecilmu...

    Tabarruj ialah memperlihatkan kecantikan dan mempamerkan perhiasan diri.Sikap ini biasanya dilihat dari solekan ,hiasan rambut yang menarik ,bau-bauan minyak wangi ,serta perbuatan-perbuatan lain yang tujuannya untuk memikat hati serta menarik perhatian selain dari suami sebagai tabarruj jahiliyyah.

Firman Allah SWT :".....dan janganlah kamu 
berhias dan bertingkahlaku seperti orang-orang jahiliah dahulu..." (Al-Ahzab:33)

    Ingin ku ingatkan kepadamu juga..Sabda Rasulullah SAW: Wanita yang memakai wangi-wangian,kemudian keluar dan melewati suatu kaum(laki-laki ajnabi(asing) agar mereka mencium harum baunya,maka ia adalah perempuan zina. dan tiap-tiap mata yang memandang itu adalah berzina. (HR Ahmad, Tabarani, Baihaqi, dan Al-Hakim)

    Islam menegah tabarruj dan perbuatan menunjuk anggota-anggota yang menimbulkan fitnah.Untuk memelihara kehormatan dan mengawasi kesucian mu. Itulah Sebenarnya harga diri mu ,kehormatan dan kezucian...Begitulah Allah memuliakan kaum mu dengan dengan jaket keselamatan ini.
    Sesungguhnya...muslimah yang berhijab itu...menunjukkan kebanggaan dan izzah (kemuliaan) sebagai pemeluk Deenullah...menunjukkan kesungguhan dan ketaatan sebagai hamba-Nya ..menunjukkkan penjagaan terhadap kehormatan dan kesucian dirinya.
    Tidakkah kamu rasa sayang kepada Islam dan imanmu?

Sanggupkah kamu membiarkan dirimu menjadi bahan tontonan lelaki yang tidak beriman? Peliharalah dirimu dengan sebaik-baiknya supaya tidak disentuh api neraka.
"Hai orang-orang yang beriman masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya, dan jangan lah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu." (Al-Baqarah: 208) 

Sayangilah dirimu sebagaimana Allah menyayangi dirimu
*berhijab:Menutup aurat dari pandangan yang haram mengikut syariat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Alhamdulillah