Selasa, 1 November 2011

Hidup adalah Tarbiyah

Dengan Menyebut Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang....

           Setiap insan melalui tarbiyah atau didikan sejak dari dalam kandungan si ibu dan lahir ke dunia di samping asuhan seorang bapa. Namun, bagi Nabi Muhammad s.a.w, tarbiyah yang membentuk peribadinya yang unggul dan hebat adalh tarbiyah dari Allah setelah kehilangan ayah dan ibu tercinta. Betapa dalam keadaan yang tiada tempat bergantung, Allah sentiasa memeliharanya dari pelbagai segi menjadikan baginda seorang yang cekal, tabah dalam menghadapi kehidupan.

          Kita sebagai hamba Allah yang hidup pada era moden ini, pada siapa tempat pengharapan engkau? Kepada siapa engkau luahkan rasa hati tika dirundung masalah? Pada siapa engkau berharap agar dihilangkan resah di hati?Mungkin, kerap kali kita menghadapi masalah kekangan wang, kepada siapa yang engkau harapkan supaya menghulurkan duit?Allah?Ibu bapa??

         Aku jadi malu sendiri, jika dibandingkan dengan seorang sahabat yang ketika kematian menghampirinya, namun tiada harta untuk ditinggalkan pada anaknya, lantas ada sahabat lain yang sudi menawarkan pertolongan, namun, sifat TAWAKAL sahabat tadi kepada Allah mengatasi segalanya dengan mengatakan,"Aku telah tinggalkan kepadanya suruh Al-Waqiah untuk mengelak kepapaan"....Subhanallah..Bagaimana kita?? Jika disuruh beramal dengan suruh Al-Waqiah pun masih payah.

       Ujian hidup menjadikan kita semakin tabah, cekal dan berdikari, paling penting akrabnya kita dengan Allah... InsyaAllah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Alhamdulillah