Sabtu, 29 Oktober 2011

Antara Nafsu dan Iman...

Bismillahirrahmanirrahim....


Selawat dan salam ke ats junjungan nabi Muhammad s.a.w, sahabat sahabiah, dan umat islam yg masih tegar menegakkan kalimah La Ilaha Illallah Muhammadur Rasululluh di ats muka bumi..


      Alhamdulillah masih diberi kesempatan utk menulis dlm blog nie, walo ana x istiqamah menulisnya.mudah2an masih diberi peluang dan ruang utk m'p'baiki diri dan MEMPERBETULKAN NIAT dlm menulis..InsyaAllah....


__________________________________________________________________________________
(guna bhs kdh,kami=saya, ampa=kamu/awak)

Qis:Siti, kau x nak tengok citer korea ker? Best giler...pelakon dia pun hensem n comey....
Siti:X nak lah, dulu layanla, skang dah berubah....walo kdg tertengok jugak sejam dua..huhu..
Qis:La...apsl plak ampa sedih, kira hebatla dpt tengok sejam 2 ja...
Siti: Entah, sukar nak  kukatakan padamu..hehe
Qis:Ce citer sket kat kami..Kongsila sket ilmu yang ampa ada...Jgn kedekut..(^_^)
Siti:Begini citernya, ntahlah...kami rasa bila kami tengok citer nie, banyak yang kami lalai..
       Tilawah pun kurglah jadinya, maksiat mata banyak pula...Rasa mcm kami berkhianat dengan Allah...
Qis: Berkhianat?
Siti: Maksud kami, ia menjadikan kami mengutamakan benda lain dr mengingat Allah...Ada ke tengah2 kita  
       duk tengok citer tu, kita teringat kat Allah..time tue mesti kitateruja gila kan,he..kadang2 kami ada certain  
       tmpt kami selitkan dengan baca quran time iklan-tapi time join adik kami tengok citer  kartunla...tapi rasa 
       macam x patut kami buat camtu....
Qis: kenapa?
Siti: kami teringat kata2 allah dari al-quran,jap kami amikkan terjemahan...
       Cuba ampa baca maksud ayat ni(At-Tagabun:ayat 15)
Qis: Sesungguhnya hartamu dan anak-anakmu hanyalah cubaan(bagimu), dan di sisi Allah pahala     
        yang besar.
Siti: Bila kami baca ayat nie,mengingatkan kami segala nikmat yang Allah berikan hanya cubaan untuk kita 
       lebih dekat dengan-Nya, dan menguji sejauh mana kita berusaha mendekatkan kita kpd-Nya..Cuba  
       ampa baca ayat nie plak(Al-Ankabut:2,5-6)
Qis: (29:2)Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan 
        mengatakan,"Kami telah beriman," dan mereka tidak diuji?

       (29:5-6)Barangsiapa mengharapkan pertemuan dengan Allah, maka sesungguhnya waktu(yang 
        dijanjikan) Allah pasti datang. Dan Dia Yang Maha Mendengar, Maha Mengetahui.
        Dan barangsiapa berjihad, maka sesungguhnya jihadnya itu untuk dirinya sendiri. Sungguh,    
        Allah Maha Kaya(tidak memerlukan sesuatu) dari seluruh alam.

Siti: Kita akan diuji oleh Allah untuk mengetahui sejauh mana benarnya iman kita....So, my dear, back to  
       Allah and let's make Islam the way of Our Life.......InsyaAllah..Ingatlah, jihad itu bukan sekadar 
       berperang di medan peperangan, tapi perang yg lebih besar adalah PEPERANGAN MELAWAN 
      HAWA NAFSU kita sendiri.....

"Wahai orang2 yang beriman! Ingatlah kepada Allah, dengan mengingat(nama-Nya) dengan sebanyak-banyaknya, dan bertasbihlah kepada-Nya pada waktu pagi dan petang."     (Al-Ahzab:41-42)
Qis:(T_T)


          -wallahua'lam-

p/s:moga faham apa yang cuba disampaikan,,maap ats segala kekurangan..
    bertanyalah untuk lebih memahami...(^_^)

                         


-mencari cinta-Nya-

2 ulasan:

  1. Bismillah alhamdulillah, segala apa yang dilakukan jika kita niatkan.. untuk memartabatkan Islam, itu dikira jihad fisabilillah. Hidup selaku hamba memang harus beribadah padanya.. 24jam.. bahkan sewaktu makan, minum dan menulis komentar ini juga seharusnya menjadi ibadah.. namun.. sejauh manakah kriteria yang telah dipenuhi dalam menjadikan apa saja yang kita lakukan sebagai ibadah??? ^^ senang saja... iaitu Niat kita kerana Allah, ilmu, dan jangan bertentangan dengan syariah.. insyaAllah. p/s : menonton wayang korea juga boleh dikira sebagai ibadah.. mengapa? niatkan menonton itu untuk mempelajari bhsa korea.. dan dengan menguasai bahasa itu.. insyaAllah peluang untuk kita berdakwah pada mereka (org korea) adadan luas di situ.. tp kena usaha.. ana faham skit2 bahasa yg enti guna.. alhamdulillah.. sekadar komentar dri ana.. wallahualam

    nature mujahid

    BalasPadam
  2. insyaallah syukran ats pandangan..Sama2 perbetulkan niat..

    BalasPadam

Alhamdulillah