Rabu, 11 April 2012

Jagalah HATI yang SATU...


Bismillah.....


C.I.N.T.A......................


Suatu perkara yang subjektif.....
Bila seorang junior yang kurapat(dia baru call tadi) sejak dari sekolah menengah kata...


"Kak Adik, kami(A) dah tersuka kat seseorang..tapi..kami tau benda tu mustahil...."


huhuhu.....
Nak kata pa yerk???


Kucuma katakan: " A masih muda, banyak lagi benda kena pikir....Kawal perasaan tu, sibukkan diri buat benda bermanfaat..Fokus studi betol2,kena yakin jugak urusan jodoh nie Allah dah tentukan...B'doa ja dari skang...."


A: Kalo kami doakan dia adalah jodoh kami or at the same time dia dah ada org camna?"


Ana: Doakan dari skang, wat solat istikharah..Kalo dia memang jodoh A,insyaAllah Allah akan temukan jugak, kalo dia bukan jodoh kita, doalah moga Allah temukan insan yang lebih baik...Kita kena berusaha MENJADI insan yang lebih BAiK, bukan MENCARI..(kata2 kak usrah"menjadilah,jangan mencari")


Tulah, jwpn dari insan yang kurang ilmu tentang cinta,,,,


Namun, bagi diriku,  kita kena usaha mencari cinta Allah dulu, insyaAllah cinta manusia akan dtg selepas itu, x kisahlah cinta dari seorang sahabat, keluarga dan insan lain. Kena berusaha membaiki diri dulu, ilmu pun terlalu cetek...Amal pula baru bertatih untuk konsisten....


      Ada pendapat???Mudah2an cinta kita kepada makhluk tidak mencintai cinta kita kepada Allah dan Rasulullah...(kdg2 kurasakan syg kat arwah mak lagi dari sayang kat Allah dan Rasullullah > kena perbetolkan byk perkara lagi)....Moga Allah terus memandu hati ini untuk mencari cinta-Nya yang hakiki...

Amalkan doa ini: Ya Allah, aku memohon kasih-Mu, kasih mereka yang kasihkan-Mu, dan perbuatan yang menyampaikan aku kepada kasih-Mu.Jadikanlah kasih-Mu lebih aku cintai daripada diriku sendiri, keluargaku, dan air yang dingin.


         "Dan di antara manusia ada yang menyembah Tuhan selain Allah sbg tandingan, yang mereka cintai seperti mencintai Allah. Adapun orang2 yang beriman sangat besarnya cintanya kepada Allah....... (Al-Baqarah:165)





p/s:doa itu senjata orang mukmin. Pertingkatkan keyakinan kita kepada Allah...(^_^)



To be continue.....????insyaAllah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Alhamdulillah