Rabu, 21 September 2011

Teruskan melangkah...

Bismillahirahmanirrahim...

. Di keheningan malam,
 tafakur di kesyahduan, 
merindui janjimu Tuhan,
 bantuan di perjuangan, 
kutitiskan air mata taubat segala dosa, 
moga terangkat penghijab kalbu, 
antara Kau dan aku..

Muhasabah 1

Bersyukurlah atas setiap kenikmatan yang Allah berikan, kelemahanmu, kekuatanmu, semua ada hikmahnya. Mana mungkin manusia 100% sempurna, namun Allah cukup bijak untuk mangatur setiap urusan hamba-Nya untuk menjadi orang yang bertawakal, sabar, bersungguh-sungguh, dan semua sikap positif.

Yakinlah, setiap apa yang ditetapkan ada HIKMAHnya.. Sesungguhnya, Dia Maha Mengetahui segala isi hatimu, sakit hatimu, sedih di hatimu tanpa  perlu Kau khabarkan terlebih dahulu. Namun, Dia senantiasa menantikanmu dan menantikanmu untuk kau luahkan segala isi hatimu. Ana sering mengingatkan diri, tell your problems to Allah before you tell others.InsyaAllah, kita akan damai...Maafkanku jika melupakan kata2 ini, ya Allah.

"Dan musibah apa pun yang menimpa kamu adalah kerana perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan banyak(dari kesalahan3mu).                        (Asy-Syura:30)

Subhanallah

___________________________________________________________
Muhasabah 2


         Adakah kita lebih percayakan makhluk berbanding Dia???Kerdilnya diri ini dihadapanmu, ya Allah..teringat kata seniorku, "berapa percent tawakalmu kpd Allah?? Adakah lebih mengharapkan ibu bapamu, ptptn, JPA atau lain-lain???Mengharap kepada mereka untuk memberikanmu duit(rezeki) walhal Allah sebenarnya adalah Pemberi Rezeki tersebut , di mana mereka adalah medium sebagai perantara sahaja??"

" Allah melapangkan rezeki bagi siapa yang Dia kehendaki dan membatasi(bagi siapa yang Dia kehendaki). Mereka bergembira dengan kehidupan dunia, padahal kehidupan dunia hanyalah kesenangan(yang sedikit) dibanding kehidupan akhirat"                       (Ar-Ra'd:26)


Sedarlah...




















p/s:moga hari yang dilalui mendapat redha-Nya..
     Bersyukurlah dengan segala nikmat Allah dan gunakanlah ke arah kebaikan..


-mencari cinta-Nya-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Alhamdulillah