Pages

Jumaat, 18 Januari 2013

Indahnya Tarbiyah

Bismillahirahmanirrahim...

Alhamdulillah, syukur sangat2 Allah masih berikan aku masa untuk menulis tatkala akhwat-akhwat lain sedang berjuang dalam Muqayyam Dakhili waktu ini. Pada perancangan asalnya memang aku akan join program ni..Tapi perancangan Allah itu tentu lebih baik walau aku tidak menyukainya...Tak semestinya apa yang kita suka itu yang terbaik, kan???

  Aku habis exam hari tu 13/1/2013 tepat jam 12 tengah hari..lepas tu terus hantar kawan pada jam 1 suku pi Stesen Bas Changlun...petang tu kemas barang sket2(banyak gila)..

14/1/2013-Kemas barang- barang dalam keadaan malas2, alhamdulillah, kak Syakira banyak membantu tatkala terpaksa memindahkan barang2 ke dalam keta 3kali...huhu..Aku sorang ja rajin bawak balik banyak(alhamdulillah umah dekat), padahal kawan2 tinggal je barang kat sini..

15/1/2013-merancang nak teman Kak Syakira balik Perak, tapi tak jadi.....sebab tak ramaipun nak pi..So, I decided balik rumah...Terkejut jugak, balik tu ayah sakit belakang..tak tau sakit spesifik apa tapi ayah kata tulang ayah meletup..Tulah, sapa suruh tak minat sains....

16/1/2013- Ayah suruh Pak Lang(adik ayah) teman pi jumpa Pakar Tulang..Aku duk rumah jaga tok....Kaklong keja....Memang kena pegang tanggungjawab yang besar jugakk, tambah2 duk dekat nie, mudah-mudahan Allah berkati perjalanan hidupku,...Teringat time mak ada dulu...At that time, seba salah juga, sebab nak join program Muqayyam Dakhili kat Changlun dan diamanahkan untuk jadi AJK makanan bersama Ukhti Shikim...Kak Fatyha dah banyak tolong aku ++ akhwat lain...Mula2 boleh tahan lagi, duk pikir sorang-sorang,ayah bagi pi program, masalahnya aku tak gamak tinggal ayah, nanti mendatangkan fitnah pulak, duk join usrah2 tapi tak tau tanggungjawab kat ibu bapa...Kalau mak, alhamdulillah, she gave a lot of chance to go to programme, meetings,and  others.....even time she sick..Aku harap sangat2 setiap kebaikan yang aku sumbangkan di jalan Allah walau tak seberapa macam akhwat lain, sampai juga pahala buat mak dan ayah...

ku ingat lagi, di awal2 tarbiyah, kalau ada program jarang habaq kat mak ayah, walhal rumah dekat satu kilometer ja dari lokasi kami selalu mabit kat Taman Tengku Maheran, sebelum berpindah...kadang2 on the way balik pagi tu,(tunngu bas MARA) dah beberapa kali terjumpa mak ayah..he..time tu senyum ja..lama2 mak ayah boleh terima,,mak sume OKEY...ayah dia soal siasat lebih sket..he.detail gila....biasalah anak perempuan, sapa tak sayang...Cuma ayah selalu pesan pasl jangan duk sibuk usrah, pelajaran terabai.....Ayah duk tanya juga, apa faedah join+++ (jenuh susun ayat nak tackle)...

OOOOPPPPSSSSSSSSSSSS....dah melalut....



17/1/2013- Pukul 11.30 tengah hari dengan kebalnya beli barang sorang2, walau ada akhwat di UUM offer..masih mampu, insyallah....barang2 yang dibeli untuk BBQ:kentang, hotdog, nugget, roti for supper..(bajet makanan 60 orang)..lepas bayar. terus tolak troli ke kereta(tebal muka-padan muka sebab letak jauh sangat kereta..)

Tepat jam 4 petang, keluar beli ink printer kat kaklong, agak tough bagi aku sebab pi beli sorang2, parking penuh, terpaksa pusing 2x dan jalan agak jauh. Moga Allah redha..Lepas hantar barang, terus pi UUM, ada liqo' kejap...Lepas solat with Kak Azi, gerak gi DPP(asrama) Muamalat, YAB, Sime Darby, untuk ambil barang akhwat dan pi dengan Kak Rosie dan Nadirah di Bukit Kachi.. Alhamdulillah, sampai di lokasi program, Changlun, pukul 7.05 malam, letak barang2 depa dan solat maghrib...

 Sembang2 dengan sorang adik, MariyaUlfa sementara para peserta makan dan tunggu solat Isyak..mengenai sesuatu yang tak sia2, dan sangat beruntung bertemu dengannya, bersemangat, dan selalu bermusyawarah dengan guru2 dia, tentang tindakan2 yang dia lakukan dalam hidup dia, walaupun, hanya jumpa tak sampai 10x sepanjang semester ini, tetapi alhamdulillah ukhwah masih berjalan kerana-Nya, dan aku sangat terharu dengan tindakan dia yang lebih proaktif daripada aku, kerana menegur aku dahulu selepas solat di Masjid Sultan Badlishah pada awal semester ini..Aku harus mencontohi dia, kerana itulah seharusnya sikap seorang dai'e...so, change it!!

8.15 p.m, keluar pulang ke rumah dari Changlun ke Jitra sorang2, alhamdulillah 8.45 sampai rumah...Alhamdulillah Allah sentiasa ada untuk kita, buat2 berani dan banyakkan zikir, insyaAllah hati lebih tenang..=) Apapun, yakin pada pertolongan-Nya dan jangan drive laju=)


Sedih memang sedih...tak dapat join Muqayyam + pi Festival Beliawanis Nasional di UIA, tapi sentiasa mengingatkan diri akan kalam Allah,2:216...Alhamdulillah, ayah dah okey, skang kena jaga tok ja kat sini=) I hope I can join another program...Moga aku redha akan ketetapan Allah, moga Allah berikan ganti yang lebih baik...


buat akhwat2 yang pi program malam nie, selamat berjuang..moga kita sama2 mendapat kebaikan di sisi Allah..



Mencari Cinta-Nya,
19012013,
Jitra, Kedah


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Alhamdulillah