Selasa, 8 Januari 2013

Muhasabah iman..

Bismillahirrahmirrahim....

Alhamdulillah, segala pujian bagi Allah yang telah mengaturkan, merencanakan sesuatu dengan baik.
Buat diriku dan temanku,
Kuatkan dirimu saat diuji,
Diuji dengan kesenangan, kemewahan, kelaparan...
Kemengantukan, kepenatan, keletihan....

Benarlah kalam Allah,

" Dan kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah- buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang- orang sabar.."(Al- Baqarah: 155)

__________________________________________________________________________

Alhamdulillah aku panjatkan kesyukuran kepada Allah yang sentiasa berterusan memberikan nikmat-Nya kepada kita walau kadang- kala kita hanya mencari Allah hanya ketika susah, hanya bila keluarga kita ditimpa kesusahan , hanya ketika kita nak menghadapi peperiksaan dan lain-lain? Muhasabah buat diri ana sendiri, yang kadang kala lebih cepat menaip key board untuk buka fb berbanding al-Quran, dan semester ini nak capai 4 juzuk seminggu(baca quran) pun agak susah..Masih banyak perkara yang perlu dipelajari terutama mengenai mengurusan masa.

Alhamdulillah,  tadi ada peperiksaan Kenegaraan jam 9 pagi - 11.30 pagi..Tinggal satu paper lagi yakni Audit II(Advanced Audit)..Mudah- mudahan Allah masih memberi kekuatan, walau semalam agak sedih dengan diri, yang tak bangun qiam..Itulah, awat tidoq lewat sangat, kualitinya pun ntah takat mana.......(T_T), Walau diri ini sering kali jeles dengan certain orang yang boleh tidur lewat, dan bangun awal..Subhanallah, mungkin rasa tawakkal mereka mengatasi segala-galanya..Ayuh, baiki!

Diri ini sedaya upaya untuk berfikiran positif, mencari kalam Allah, hadis 38 untuk kuatkan diri..dan antara huraian hadis yang menyentuh hatiku untuk lebih berfikiran positif,

Daripada Rasullullah s.a.w, Allah berfirman:

" Aku adalah menurut sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku. Aku bersamanya di saat dia mengingati-Ku. Jika dia mengingati-Ku dalam dirinya, Aku mengingati-Nya dalam diri-Ku. Jika dia menyebut-Ku dalam satu kumpulan, Aku menyebutnya dalam kumpulan yang lebih baik lagi."

(Sahih Bukhari dan Muslim)


-Tiada daya dan upaya melainkan kekuatan dari Allah jua-



Mencari cinta-Nya,
2.58 p.m,
DPP SME BANK,
UUM.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Alhamdulillah